Cykloturistika na Martinských holiach

Martinské hole – hrebeňovka

Dĺžka: 27 km
Orientačný čas: 3:15 hod

Nádherná a zároveň technická hrebeňovka Martinskými hoľami zakončená zjazdom na Bystričku. Chceli by sme upozorniť, že popísaná trasa vyzerá byť rozbitejšia ako v popise. Chodník vymytý od vody, popadané stromy a to je niekedy problém aj pre celo odpružený bicykel. My sme danú trasu absolvovali v roku 2009, odkedy sa toho mohlo naozaj dosť zmeniť. Danú cyklotrasu preto absolvujte podľa vlastného uváženia. Cyklotrasu začíname v Martine na Podstráňach pod Martinskými hoľami pri dolnej stanici starej lanovky. Orientácia je jednoduchá, stačí sa držať žltej turistickej značky alebo červenej cyklotrasy. Je to kamenistá zvážnica, po ktorej sa dostaneme až na asfaltku, ktorá vedie z Vrútok na Hole až k vysielaču Krížava. Najstrmších je prvých 500 m, tie dajú zabrať. Potom je to už „iba“ 7km do kopca, takže občas treba zastať, nabrať energiu a pokochať sa prekrásnymi výhľadmi. Na Hodinovke nám delo, ktoré tu ostalo z čias SNP, pripomenie pohnuté udalosti tohto kraja. Zvážnica končí na asfaltke, ktorá nás dovedie až k chatám na Holiach. Tu je to správne miesto dať si prvé občerstvenie. Od chát pokračuje naša cyklotrasa ďalej po žltej turistickej značke k vysielaču Krížava (1451 m n. m.), nádherné výhľady na Martin, Vrútky, Malú a Veľkú Fatru. Pri vysielači sa napojíme na červenú turistickú značku vedúcu na Veľkú lúku, Vidlicu a Veterné. Je dobré mať po ruke foťák kvôli jedinečným a nezabudnuteľným záberom okolitej prírody. Zo začiatku je terén veľmi príjemný. Zjazdy, striedané miernymi stúpaniami, dopĺňa prekrásna scenéria. Trávnatý povrch singlíka vedúceho vrcholom holí neskôr prejde do náročnejšieho, miestami dosť technického, lesného chodníka. Na Hornej lúke, z ktorej je pekný výhľad na Hole aj vysielač, sa napojíme na zelenú turistickú značku. Najprv turistický chodník, neskôr zvážnica, po ktorej sa cez vrch Ostrý dostaneme až do Bystričky. Z Bystričky sa po asfaltke vrátime späť do Martina, cieľa dnešnej cyklistickej trasy.

Z Vrútok až na Martinské hole

Dĺžka: 27 km
Orientačný čas: 3:15 hod

Ťažká trasa vás dovedie z Vrútok až na Matinské hole, presnejšie k vysielaču na vrchole Krížavy (1451 m). Výstup nepatrí k najjednoduchším, no určite sa oplatí ho kvôli neuveriteľným výhľadom absolvovať. Začínate vo Vrútkach pred autokempom Turiec. Na ypsilónke sa dáte vľavo a po asfaltke budete pokračovať stále v priamom smere. Trasa je dobre značená „céčkami“ – nezablúdite. Následne budete pri zákazovej tabuli (pre autá) odbočovať prudko doprava. Cesta už bude asfaltku pripomínať len miestami – jedná sa skôr o lesnú cestu, ktorá bola kedysi vybetónovaná. Táto cesta (oficiálna cyklotrasa č. 2420) sa na dlhšiu dobu stane vašou jedinou spoločníčkou. Cesta hore patrí do kategórie nekonečných, miestami kritických výšľapov a vás čakajú kilometre takejto maratónskej zábavy. Rozhodne vám odporúčame sa na tento úsek psychicky pripraviť. Jediné miesto, kde by ste mohli nesprávne odbočiť je križovatka ciest Pod Kalužnou vo výške približne 1100 metrov. Netreba sa obávať, pôjdete doprava, stále smerom do kopca. Po chvíli trápenia sa konečne ocitnete na Martinských holiach. Doprajte si dlhšiu prestávku, urobte pekné fotky a vydajte sa doprava akoby smerom nad chaty po žltej, resp. modrej turistickej značke. Vyšliapete ešte zopár zákrut a ocitente sa pod obrovským vysielačom. Za ním sa napojte na červenú turistickú značku – tá vás dovedie až k vrcholu Krížavy, z ktorej sa vám naskytne prekrásny výhľad smerom na Vrútky, Martin, Sučany, Turany a samozrejme Váh.Pri ceste naspäť odporúčame odbočiť z trasy a vybehnúť aj na neďaleký vrchol Veľkej lúky (1471 m), z ktorej si zase vychutnáte výhľad na celú Rajeckú dolinu a Strážovské vrchy – vyplatí sa to. Výhodou trás s radikálnymi výšľapmi je to, že po dosiahnutí najvyššieho bodu trasy viete, že pri ceste späť budete už iba klesať. Vracať sa budete rovnakou cestou akou ste vyšli hore, tentokrát však „Pod Kalužnou“ odbočíte na zvážnicu a chodník, ktorý kopíruje žltú turistickú značku. Klesať budete cez Hodinovku, chatovú oblasť Osikové až budete mať po ľavej ruke hotel Grandis. Za ním odbočíte doľava na cyklotrasu č. 8423. Čaká vás príjemná cesta po vrstevnici, ktorá vás dovedie až k odbočke, ktorou ste vyšli na Martinské hole. Potom sa už pustíte len priamo do dolu k autokempu Turiec – štartu a zároveň cieľu vášho výletu.

Na Martinské hole a Krížavu zo Strečna

Dĺžka:  38 km
Prevýšenie: 1 700 m
Orientačný čas: 5 až 6 hod

Trasa na Martinské hole sa začína v Strečne pod hradom, kde sa dá pohodlne zaparkovať a občerstviť. Z parkoviska pokračuje po cykloznačke popri miestnych usadlostiach a začína mierne stúpať. Povrch je zatiaľ asfaltový, po čase sa zmení na spevnenú lesnú cestu, ktorá prichádza pod Rakytie. Tam sa naskytá prvý z nádherných výhľadov na trase – z upraveného odpočívadla vidieť meander Váhu a hrad Strečno. Okolo vysielačov sa treba držať červenej značky, ktorá vás privedie späť až na sedlo Javorina. Pred tým však ešte prichádza úsek kosodreviny a Zázrivá (1 394 m n. m.), odkiaľ sa núka nádherný kruhový výhľad na Žilinu, vodné dielo aj Martin. Takýto pohľad zažijete len z Martiniek.Stúpanie sa ďalej zintenzívňuje, až prichádza možnosť oddychu na sedle Javorina. Pokračuje sa po červenej značke opäť do prudkého kopca. Na Saračníkoch sa mení značka na zelenú, ktorá vedie spevnenou lesnou cestou až nad Malú Kopu. Tam treba odbočiť vpravo, inak by sa výlet skončil v Martine. Traverz po neznačenej ceste vás privedie na rázcestie cykloznačky a modrej turistickej značky, kde sa napojíte na cykloznačku. Vedie až na asfaltku na Martinské hole, po ktorej vás čakajú pred dosiahnutím strediska ešte asi tri kilometre. Mimo zimnej sezóny tam necítiť žiadny výrazný turistický záujem, ale aspoň sa v pokoji občerstvíte, budete to potrebovať. Trasa sa totiž ešte len blíži k svojmu vrcholu, takže čakajte ďalšie stúpanie na Krížavu (1 451 m n. m.), ktoré sa končí príchodom na povestný lúčnatý hrebeň. Ďalej vás čakajú zjazdy, ktoré si skúsení jazdci určite vychutnajú. Zo Zázrivej na sedlo pod Minčolom pôjdete dole korenistým a kamenistým povrchom, preto si dajte pozor a vyberte dobrú stopu. Priamo na Minčol bude treba bicykel tlačiť asi 200 metrov, odmenou vám však bude úžasná panoráma z vrcholu. Po červenej pokračuje zjazd okolo dela, ktoré je spomienkou na boje SNP, až na sedlo Javorina cez Úplaz a Rázsošnú. Pripravte sa na korenistú pasáž, ktorá dá zabrať aj skúseným bikerom. Nasleduje krásny zjazd po modrej zo sedla Javorina. Trasa sa na začiatku vinie po vrstevnici, neskôr sa však zlomí do poriadneho padáka. Ďalej klesá vrstevnicovým singletrackom na sedlo pod Kojšovou, kde sa napojí na žltú značku smerujúcu do Strečna. Ešte stále je náročná, chodník vedie hore-dole, až kým nezačne trvalo klesať k parkovisku pod hradom.